Må man løbe med slidgigt?


Må man gerne løbe, hvis man har slidgigt i knæene? For hvis noget er slidt, vil yderligere belastning så ikke øge slidtagen? Bør man i det hele tage undgå at løbe - også tidligt i livet - for at forebygge slidgigt?


Logikken i ovenstående er muligvis, at man ikke må løbe med slidgigt, fordi løb øger slidtagen. Nogen vil måske også gå så langt, at de generelt vil fraråde løb og belastning af knæene, for at forebygge slidgigt.


I dette blogindlæg ser vi nærmere på, om det forholder sig sådan.


Hvad er slidgigt egentlig?

Slidgigt, eller artrose, som man kalder det i dag, er en degenerativ tilstand, hvor brusken i leddet med alderen degenererer. Ifølge Sundhed.dk har 4 % af mænd symptomgivende artrose, mens det er 8 % for kvinder (1).


Typiske symptomer på artrose er smerte, stivhed i knæet. Mange oplever morgenstivhed og udfordringer, når de skal i gang - fx hvis de har siddet stille længe.


Scanninger/røntgen af knæet kan ikke fortælle, om man har artrose. Artrose forekommer hos 1/3 af alle ældre over 75 år. Dog er det kun 1/3 af dem, der har slidgigt på scanning/røntgen, der har artrose-symptomer (1).


Et stort opsamlingsstudie bakker op om det faktum, at mange personer har artrose på en scanning, men ingen smerter.


Dette studie undersøgte 63 forskellige forskningsstudier med i alt 5397 knæ. Studiet kunne konkludere, at 4% - 14% af smertefrie personer under 40 år har artrose på en scanning. For personer over 40 år finder studiet, at 19% - 43% har artrose på en scanning.


Slidgigt/artrose er altså et normalt fund på en scanning, der i nogle tilfælde giver smerter, stivhed i leddet og igangsætningsproblemer.


Får man artrose af at løbe?

Hvis man forstår artrose, som om leddet er blevet slidt, så vil den logiske tanke være, at belastning og brug af et led, vil føre til artrose. Der er efterhånden konsensus om, at artrose ikke er relateret til slid, ligesom man forstår det med en bils bremsedele. Der er i stedet tale om, at kroppen langsomt degenererer. Artrose skal derfor i høj grad ses på samme måde, som fx gråt hår og rynker - en naturlig og uundgåelig del af at blive ældre.



Når man ser specifikt på, om løb øger risikoen for at udvikle slidgigt, så er det vigtigt at definere, hvad man mener med løb.


En undersøgelse fra 2017 har kigget på, hvad den samlede forskning på området har fundet gennem tiden. Der er tale om en meget stor undersøgelse af hele 125.810 personer. Undersøgelsen har sammenlignet forekomsten af artrose hos motionsløbere, konkurrence-løbere og ikke-løbere (2).


Resultatet af undersøgelsen viser, at 13,3% af konkurrence-løbere udvikler artrose, mens det kun er 3,5% af motionsløberne, der udvikler artrose (2). Dette bekræfter vel hypotesen om, at løb øger risikoen for artrose? Det gør det ikke. For der mangler en sidste detalje - nemlig ikke-løberne. For ikke-løbere ser man, at 10,2% udvikler artrose. Der er altså næsten 3 gange så stor risiko for at udvikle artrose, hvis man er ikke-løber sammenlignet med at være motionsløber (2).


Det ser derfor ud til, at både for meget løb kan øge risikoen for artrose, men også at manglende fysisk aktivitet kan øge risikoen for artrose.


Bør man stoppe med at løbe, hvis man får konstateret artrose?

Nej, for guds skyld ikke.


I maj 2018 udkom en undersøgelse, hvor man så på, hvordan løb påvirkede personer med artrose-smerter. I denne undersøgelse fandt man, at personer med artrose, der løber, fik færre smerter sammenlignet med personer med artrose, der ikke løber.


Det ser derfor ud til, at løb kan hjælpe personer med artrose-smerter til en mindre smertepræget hverdag (3).


GLA:D-træning til artrose

Hos Hørsholm Fysioterapi & Rygcenter ser vi mange personer, der er generet af artrose-relaterede smerter.


Vi har fysioterapeuter med specialuddannelse i det anderkendte behandlingskoncept GLA:D (Godt Liv med Artrose i Danmark).


Hvis du, eller en du holder af, er generet af artrose-smerter, så læs med på vores side om GLA:D her.


Opsummering

Så må man løbe med slidgigt? Ja, det må du gerne. Det kan selvfølgelig være forskelligt fra person til person, hvor meget man kan løbe. Forskningen er dog ikke i tvivl, motionsløb øger ikke risikoen for at udvikle artrose - den forebygger. Og forskningen har også fundet, at personer med artrose-smerter kan lindre deres smerter ved at løbe.


Dette var sidste indlæg i vores serie af myter.

Tak fordi du læste med.


Referencer

  1. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/ortopaedi/tilstande-og-sygdomme/knae/artrose-knae/

  2. Alentorn-Geli E, Samuelsson K, Musahl V, Green CL, Bhandari M, Karlsson J. The Association of Recreational and Competitive Running With Hip and Knee Osteoarthritis: A Systematic Review and Meta-analysis. J Orthop Sports Phys Ther. 2017.

  3. Lo GH, Musa SM, Driban JB, et al. Running does not increase symptoms or structural progression in people with knee osteoarthritis: data from the osteoarthritis initiative. Clin Rheumatol. 2018.

49 visninger