Graviditet og træning


Må du godt træne, når du er gravid?

Det korte svar er ja - det må du gerne!


Faktisk er der en lang række af sundheds- og helbredsmæssige effekter for både moder og barn ved at opretholde den fysiske form under graviditeten.

Du kan derfor roligt forsætte din nuværende fysiske aktivitet og træning - også selv, hvis du ikke tidligere har dyrket motion, så kan du sagtens opstarte dette, under din graviditet.

Ved at opretholde eller påbegynde fysisk aktivitet og træning i graviditetsperioden, kan man øge sandsynligheden for blandt andet:

◾️Et bedre graviditetsforløb med færre gener.

◾️En bedre og kortere fødsel med færre komplikationer.

◾️Færre komplikationer og gener efter fødslen.

◾️Mindsket risiko vægtstigning under og efter graviditet.

◾️At føde et sundere barn.

◾️Øget livskvalitet for moderen og nedsat risiko for fødselsdepression.

Men på trods af alle de mange sundheds- og helbredsmæssig effekter, så er der mange gravide der stopper eller skruer ned for deres fysiske aktivitet under deres graviditet. Men hvorfor?

Dette kan skyldes både graviditetsrelaterede gener og begrænsninger, bekymringer eller frygt om sikkerhed for moder og barn, eller mangel på information og støtte til at opstarte eller vedligeholde den fysiske aktivitet.

Der er egentlig kun få træningsformer der frarådes for gravide grundet et forsigtighedsprincip, såsom kontaktsport (fx kampsport), dykning eller anden sport med øget risiko fald, slag eller spark - og træningen kan derfor godt tage udgangspunkt i hvad, du som gravid, mest har lyst til, mulighed for og kan.

Der er selvfølgelig ingen graviditets forløb som er ens, men mange vil typisk opleve, at desto længere man er i forløbet, jo mere fysisk begrænset er man, grundet den voksende og tyngende mave. Det er vigtigt, at træningen tager udgangspunkt i og er tilpasset til den enkelte gravides situation og niveau.


4 visninger